Conform cadrului legal, toate firmele care generează și/sau dețin deșeuri au obligația de a întocmi și depune raportări în Sistemul Integrat de Mediu. Cu termenul limită stabilit la 15 martie a anului curent, acest proces nu este doar o obligație legală, ci și o oportunitate strategică pentru evaluarea și optimizarea planului de gestionare a deșeurilor.
Începutul de an reprezintă o perioadă cheie în calendarul firmelor, un moment decisiv în care acestea trebuie să își revizuiască și să raporteze detaliat activitatea legată de deșeuri autorităților responsabile cu protecția mediului. Aceștia au la dispoziție Sistemul Integrat de Mediu (SIM), o platformă electronică oferită de ANPM, care facilitează acest proces de raportare.
În vederea depunerii raportărilor de mediu, primul pas esențial pentru operatorii economici este să se înregistreze în Sistemul Integrat de Mediu. Acest proces de înregistrare nu reprezintă doar o formalitate, ci constituie baza fundamentală pentru accesul la:
- formularul electronic de solicitare a actelor de reglementare (Aviz, Acord, Autorizație);
- formularele privind domeniile de monitorizare în vederea transmiterii raportărilor periodice (spre exemplu, deseuri, emisii industriale etc.).
Care este procedura pentru înregistrarea în Sistemul Integrat de Mediu?
Conform cadrului legal, pentru întocmirea și depunerea unor raportari deseuri sim, operatorii economici trebuie să obțină accesul pe platforma SIM. Procedura trebuie efectuată individual pentru fiecare punct de lucru al agentului economic. Așadar, înregistrarea unui cont nou implică următorii pași:
- Se accesează secțiunea “Înregistrare” de pe site-ul ANPM;
- Se completează informații despre sediul social/titular și despre persoana de contact (sunt solicitate mai multe date, printre care: cod fiscal, denumirea sediului social, telefon, e-mail etc.);
- Se înscriu date despre amplasament/punct de lucru;
- Se completează date referitoare la actele de reglementare deținute (dacă situația o impune);
- După completarea și încărcarea copiei după actul de reglementare se va accesa secțiunea “Trimite”;
- Ulterior, va apărea o fereastră care va conține codul CAPTCHA pentru finalizarea cererii.
Înregistrarea se finalizează prin apariția următorului mesaj: “Cererea de înregistrare a fost trimisă spre validare”.
Cele mai citite articole
Cererea transmisă va ajunge către validare la responsabilul APM din județul de care aparține punctul de lucru, urmând ca agentul economic să primească datele de conectare pe e-mail dacă cererea lui este aprobată.
Astfel, după înregistrarea și autentificarea pe platformă, agentul economic va avea acces la formularele dedicate activității de raportare.
Ce pot face firmele dacă întâmpină probleme în activitatea de întocmire și depunere a raportărilor?
În fața provocărilor întâmpinate în procesul de întocmire și depunere a raportărilor, firmele pot adopta o abordare proactivă pentru depășirea acestor obstacole. O soluție eficientă constă în colaborarea cu specialiști în domeniul consultanței de mediu.
În acest sens, firma EnviroCons oferă expertiză și suport constant pentru a asigura o abordare transparentă și responsabilă în gestionarea responsabilităților pe linie de deșeuri. Specialiști EnviroCons se vor ocupa de întocmirea atentă a evidențelor și depunerea la termen a raportărilor periodice pentru gestionarea deșeurilor generate.
Dacă ai nevoie de suport în activitatea de raportare sau orice alt aspect pe linie de mediu, echipa EnviroCons vine în sprijinul tău cu soluții eficiente. Specialiștii EnviroCons te vor ajuta să îți îndeplinești toate obligațiile de mediu, corect si la timp!