Anvelope de iarnă noi vs. anvelope de iarnă second-hand: merită economia?

În perioada ce precede începerea sezonului rece, mulți dintre noi se confruntă cu acea dilemă pe care numeroși proprietari de mașini au avut-o cel puțin o dată în viață: „Să investesc într-un set de anvelope de iarnă noi sau să optez pentru unele second-hand, mai ieftine?”La prima vedere, diferența de preț poate părea convingătoare. Însă dacă iei în calcul și alți factori determinanți pentru investiție, precum manevrabilitatea sau siguranța în trafic, este important să faci o analiză în detaliu. Haide să comparăm împreună cele două opțiuni, pentru a înțelege dacă economia chiar merită riscul.

1. Siguranța pe primul loc

Utilizarea unui set de anvelope de iarnă este esențială în menținerea aderenței pe drumuri cu zăpadă, gheață și polei, la temperaturi scăzute: 

  • anvelopele noi oferă performanță maximă în ceea ce privește frânarea, tracțiunea și stabilitatea pe drumuri alunecoase; profilul este complet, iar materialul din care sunt fabricate este proaspăt, elastic și eficient în condiții extreme;
  • anvelopele second-hand, în schimb, pot avea un grad de uzură avansat, cu profil redus sau neuniform; aceste detalii, aparent minore, pot compromite serios comportamentul mașinii în situații critice.

2. Gradul de uzură contează

Adâncimea profilului influențează direct capacitatea anvelopei de a „mușca” din zăpadă și de a evacua eficient apa sau noroiul din caneluri:

  • anvelopele noi au un profil de aproximativ 8–9 mm, ceea ce se traduce printr-un nivel de eficiență net superior;
  • anvelopele second-hand vin adesea cu un profil de 4–5 mm sau chiar și cu valori ale parametrului aflate sub acest prag critic; astfel, n-au aceeași eficiență pe carosabil înzăpezit sau înghețat, de aceea, uzura este deja prea avansată pentru o utilizare sigură pe timp de iarnă.

3. Vârsta anvelopelor influențează performanța

Chiar dacă anvelopa pare „ca nouă” din punct de vedere vizual, materialul din care este fabricată se degradează în timp:

  • anvelopele noi sunt fabricate recent și nu prezintă semne de îmbătrânire prematură;
  • anvelopele second-hand pot avea peste 5-6 ani de la data fabricației; chiar dacă au fost puțin rulate, cauciucul îmbătrânește, devine rigid și casant, pierzându-și proprietățile de bază pentru calitatea unui astfel de produs: aderența și elasticitatea; acest lucru afectează în mod direct siguranța în trafic. 

4. Costul real: scump sau ieftin pe termen lung?

La o primă vedere, anvelopele de iarnă SH par o soluție convenabilă, dar lucrurile se complică dacă analizezi raportul calitate-preț:

  • anvelopele noi au, într-adevăr, un preț de achiziție mai mare, însă oferă o durată de viață de 4–6 sezoane și o performanță constantă; practic, valoarea acestui cost se amortizează în timp;
  • anvelopele second-hand, deși mai ieftine la momentul cumpărării, pot necesita înlocuire după doar un sezon sau două, ceea ce înseamnă costuri repetate, așadar, cheltuieli mai mari pe un anumit interval de timp.

5. Garanție și predictibilitate

Atunci când efectuezi o astfel de analiză, trebuie să ții cont și de modul în care-ți poți proteja investiția:

  • anvelopele noi sunt achiziționate din surse sigure și vin cu garanție, de aceea, poți fi sigur de faptul că nu au fost rulate și nici depozitate incorect;
  • anvelopele second-hand nu oferă aceleași garanții; nu poți ști sigur dacă au fost implicate în accidente, au fost reparate sau au stat expuse la soare și îngheț timp îndelungat, ceea ce le-ar putea afecta în mod semnificativ proprietățile.

Dacă bugetul îți permite, anvelopele de iarnă noi sunt, fără îndoială, cea mai sigură alegere. Chiar dacă diferența de preț poate părea semnificativă pe moment, riscurile reduse legate de performanță, uzură și siguranță fac ca investiția în cauciucuri noi să fie mult mai justificată. 

Glance News

Glance News

Articole: 986